tisdag 6 september 2011

Gamla mattor och nostalgi

Inte varje dag som jag skriver två blogginlägg på samma dag, men nu bev jag så inspirerad!
Jag har skrivit tidigare om min kära mormor Frideborg, som på sin tid var en hängiven mattväverska. Jag visste att det skulle finnas ett par av hennes mattor kvar... men var?
I kväll dök dom äntligen upp i gömmorna, mycket slitna och välanvända. Men jag tycker ändå att det är roligt att visa, eftersom jag vet att det är en del andra väverskor som tittar in här på min blogg.

Mormor vävde alla sina mattor i Rosengång,
den här mattan är typisk för hur hon blandade färger och mönster.

Den med orange "rosor" här nedan,
vävde hon till mig i slutet av 60-talet ...om jag minns rätt?

Orange, var ju en jättemodern inredninsfärg på den tiden.
Så modernt... att man efter det knappast ville se något i orange!

Som sagt mycket slitna och välanvända, men mycket nostalgi för mig.
Jag tänker vad tiden går, då vävde mormor till mig... nu väver jag till mitt barbarn/Irené

1 kommentar:

  1. Kul att hitta gamla mattor, det inspirerar. Dina mattor i rosengång är väldigt fina. Väver du även annat?
    //MalinSj

    SvaraRadera