måndag 8 april 2013

Så fick det bli...

Här har munkabältesväven återgått till flätstadiet!
Med facit i hand, är jag nog inte utrustad med det tålamod som krävs för att väva i tunnare garn, plus att jag inte tyckte att jag fick till det med några passande färger till varpen.

Emelie vårt barnbarn fyller snart 20 år och önskar sig en matta i gåsögon med svart varp, jag tycker det känns så kul när även den yngre generationen vill ha mina mattor :-) Så nu blir det att sätta upp en gåsögonväv i glimåkravävstolen i stället... i fortsättningen ska jag hålla mig till mattvarpen, det passar mig bättre!





















I den andra vävstolen har jag vävt färdigt en rosengångsmatta ...







Här gjorde jag en vävd kant... jag ska pressa lite på kanten ser jag :-)
Irené

8 kommentarer:

  1. Har du länkat ned varpen igen? Tråkigt när man upptäcker att detta inte var min grej. Kanske kommer andan på en annan gång när tålamodet är bättre? Men dina mattor blir väldigt fina så jag förstår att barnbarnet vill ha en sån. Lycka till med den. Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Varför ändra på ett vinnande koncept?Du är ju helt suverän på mattor...o tröttnar du bara inte så- fortsätt.Dina mattor är helt underbara.
    Hälsningar Monika

    SvaraRadera
  3. Så fina som dina mattor är kan man ju förstå att ditt barnbarn vill ha en matta vävd av dig.
    Det känns skönt när barn o barnbarn uppskattar hemvävda mattor.
    kram

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med, tunt garn är inte min grej heller!

    SvaraRadera
  5. Förstår det där med tålamodet... man ska väva sånt som är kul. Och dina mattor är så vackra så varför tvinga sig till något annat..? Barnbarnet kommer att bli glad :-)

    Den vinrödgråa rosengångsmattan är superfin!

    SvaraRadera
  6. Dina mattor, liksom allt annat du gör, är så otroligt fina ! Att Emelie blir nöjd, det är jag alldeles väldigt säker på :) Lyckliga hon !

    SvaraRadera
  7. Jaha, så kan det gå!
    Antar att det måste ta tid att väva med så tunt garn. Men dina trasmattor verkar bli färdiga i en väldig fart! Ytterligare en i en jättefin färg!

    Trevlig helg!
    Agneta

    SvaraRadera
  8. Vet precis hur det känns. Satte upp en tunn uschlig väv som jag tröttnade på i ett nafs. Som tur var hade jag satt upp den i en gemensam vävstuga så det var någon annan som glatt tog över. Det fungerar ju dessvärre inte lika bra här hemma, men jag förstår hur du känner. Det ska vara roligt det man håller på med!
    Lycka till med mattvarpen!
    Kram Sanna

    SvaraRadera