torsdag 5 september 2013

Jeansmatta

I dag skiner solen och vi har riktigt sommarväder.... men jag och min trotjänare Elna (min gamla symaskin) har suttit i källaren och sytt i hop jeanstrasor. Hujeda mig vad det dammar!


Jag ska väva en matta i gåsögon som ska bli 80x240... jag har aldrig vävt med jeanstrasor tidigare och är osäker på hur mycket trasor jag ska beräkna i kg/ km.
Jag brukar beräkna 1,5 kg/km när jag väver med typ vanliga lakan.
Men kanske går det åt mer i vikt av jeans... Tänker att någon av er som tittar in vet svaret?


Nu ska jag koppla av mina mattraseproblem för i dag och gå ut och njuta av kvällsolen :-)

4 kommentarer:

  1. Ja, jösses vad det dammar! Tror jag räknade på nästan 2 kg på en kypertväv. Osäker på vad jag landade på, men det går ju åt mer än en tuskaft och jag har fått lära mig 1,5 till tuskaft. Ska bli spännande att se! Och: munskydd! Finns på Apoteket.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag misstänker att det lutar åt 2kg... jag har fått ihop drygt 3 kg efter att ha tiggt slitna och avlagda jeans av min stackars släkt och vänner:-)Nu blir det att besöka några second hand butiker och se om jag kan hitta några fler och munskydd sitter inte ivägen, jag får passa på och köpa det också när jag är i stan.
    Tack för svar!

    SvaraRadera
  3. Så snyggt det kommer att bli! Grått och svart tillsammans!
    Hoppas att du hittar fler jeans att klippa av.

    Ha en fin helg i det härliga vädret!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  4. Jag brukar räkna på drygt 2 kg per m2, men då väver jag tuskaft.

    Lycka till med vävningen, ska bli kul att se hur din matta när den är klar.

    SvaraRadera