lördag 24 november 2012

Trasrips...

Nu är det nära till 1:a advent... och jag har knutit mig en dörrkrans!



I vävboden har jag äntligen kommit igång med trasripsen och vävt en provbit, jag har ju aldrig vävt i den här tekniken tidigare. När man väver vanliga trasmattor, så går det ju (vanligtvis) lätt att slå till trasinslaget så det blir tätt och stadigt. Men här tycker jag att det är svårt att få inslaget riktigt tätt... är det därför det kallas glesrips kanske :-)
Tänker att någon av er vävare som tittar in, kan ge mig något tips, vad det kan bero på?
Jag har en 40/10 sked, 1 tråd i solv och 2 trådar i rör och vanlig mattvarp 12/6, trasorna är c:a 2cm breda.


Om det blir som jag har tänkt mig, ska det bli julmattor till vår hall... men jag får väva vidare och se hur det blir!
Fortsatt Trevlig Helg önskar jag/ Irené

8 kommentarer:

  1. Åh, en sådan där fin krans igen!
    Snygga julmattor blir det! Hoppas att du får tips av någon vävare!
    Roligt att du också skaffat ett LED-ljus!

    Trevlig lördagskväll!
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Fin krans och jättefin matta kommer det att bli ,gillar den skarpt
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  3. Jag har en likadan fläta som ligger och väntar så jag kommer att följa din glesrips med spänning. Har heller aldrig provat men de blir ju så vackra!
    Lycka till och glad advent nu när den snart stundar!
    /Sanna

    SvaraRadera
  4. Jag tycker din matta ser jättefin ut. Den ser lite gles ut i vävstolen, men drar ihop sej efter nedklippning.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en klippa Birgitta, och min baktanke var att få ett svar ifrån dig...
      Tack snälla/ Kram Irené

      Radera
  5. Jätte fin matta, man blir ju sugen på att väva glesrips.

    /Hanna-Kristine

    SvaraRadera
  6. Hej och tack för titten hos mig!
    Vad kul att hitta en mattväverska till!
    Wow så läckra dina julmattor med tomtar är, hur gör du för att få till det:)?

    Ha en fin advent/Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. Den ser väldigt fin ut. Hoppas du får den färdigt till JUL.//MalinSj

    SvaraRadera