onsdag 12 september 2012

Gåsögon och tuskaft

Så var mattan färdig i gåsögon blandat med tuskaft... jag har bara vävt ett par mattor i gåsöga tidigare och har då haft svårt att få till snygga kanter. Den här mattan var tänkt som en provbit, just för att träna mig på att få stadiga och bra kanter.




Efter att ha repat upp och provat lite olika sätt... kom jag fram till att det som funkar bäst för min del är, att ha två skyttlar med samma trasa och skyttla vartannat inslag från höger respektive vänster. Då binder det fint och blir en stadig och bra kant.




Kan tro att ni som vävt mycket i gåsögon... redan vet, och säkert finns det andra knep också? Men är man som jag  nybörjare i den här tekniken, blir det till att prova sig fram :-)

Än en gång tack för alla goa kommentarer, det är alltid roligt att få respons/ Irené

26 kommentarer:

  1. Tack Eva-Lena... det värmer:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om ni har en vävnota som jag kan få!
      Tack på förhand!
      Inga-Maj

      Radera
  2. Fin matta!!! När jag väver mattor i gåsögon brukar jag ha de yttersta varptrådarna osolvade - skyttlar in över och ut under varje gång. Då binder det bra i kanterna. Blir stadtrådarna lite lösare än de andra varptrådarna löser jag det med att hänga i en S-krok vid garnbommen och hänger en flaska med lagom mycket vatten i som tyngd.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Så himla fin! Som vanligt!!
    Och så fick jag tips också... ;)
    Kram Monika

    SvaraRadera
  4. Oavsett teknik så gör jag alltid som Birgitta med stadtrådarna! Det är kanoners! Din matta påminner lite om engelsk konfekt! Mums! Kram.

    SvaraRadera
  5. Du har alltid så fina färger i dina mattor.
    I mina traslådor ligger det bara en massa hemska flerfärgade trasor som det ändå är för lite av för att bli något...
    Hör du att jag är lite avundssjuk på dina mattor =)
    De är oerhört inspirerande, tack för att du delar med dig av dem!

    SvaraRadera
  6. Det här är väldans snyggt tycker jag och nu har jag ytterligare en vävbloggerska att följa, tack.

    SvaraRadera
  7. Tack så mycket till Charlotte och Birgitta om stadtrådarna! Jag ska precis till att solva min första matta på flera år och funderade en hel del på hur jag skulle göra där, så ni var till väldigt stor hjälp!

    SvaraRadera
  8. Så vackra mattor!!

    SvaraRadera