måndag 22 augusti 2011

Lite annat pyssel!

Nu har jag vävt ner den sista varpen på min "sommarväv" och väntar på att få hem ny mattvarp, för att varpa och sätta upp nytt. Jag hoppas hinna med en mattväv till, innan det blir för kallt att vara i vävboden, den är inte så vinterbonad. I vinter blir det att sitta i källaren och väva på min lilla vävstol, jag tänker prova på att väva ripslöpare i den.
Medans jag väntar på mattvarpen har jag pysslat med lite annat...

Jag hade tidigare torkat och repat av mina lavendeblommor och ville nu göra något av det. Testade med att göra ett fototryck på en tygbit med en bild av lavendel, sydde sen små påsar av det och fyllde med lavendelfrön. Helt otroligt... vilken väldoft det kommer från dessa små påsar!



I år har vi har provat på att odla lin i en pallkrage och det gick bra, men med facit i hand så sådde vi nog lite sent... för nu som först är det färdiga kapslar och dags att skörda. Men bättre sent än aldrig, är ju ett ordspråk!

Roligt och rogivande... att göra små buketter för att hänga på tork. Så blev det lite pyssel med det också!

Jag önskar alla som tittar in... en fortsatt bra vecka/Irené

3 kommentarer:

  1. Har med dålig framgång försökt odla lavendel. Lerjorden funkar inte så bra. Tyvärr! Men det finns goluktande frön att köpa på hälsokost! Du är händig du!

    SvaraRadera
  2. Så fina lavendeldoftpåsar, visst doftar de länge om man barar kramar till dem ibland.

    SvaraRadera
  3. Så jättesöta lavendelpåsar. Doften är ju underbar! Ha det gött.
    Mvh Brittis

    SvaraRadera