måndag 4 mars 2013

Gamla trasor blir Gåsögonmatta

Jag hade lite varp kvar av gåsögonväven i min glimåkra och ville nu väva upp den... men hade så dåligt med enhetliga mattrasor. Då gjorde jag en djupdykning i mitt trasförråd och hittade dessa "gamla trasor". Dom är från den tiden när det  fanns annonser i tidningen Land, om färdigskurna mattrasor att skicka efter. Ofta var det bra trasor... men dom här var inte roliga. Det är skurna kanter av bomullstyg med stadkant, som gör att dom blir lite hårda och dessutom i korta längder.
















Men tänkte att jag ska prova dom till en gåsögonmatta och ägnade lite tid i helgen att sy ihop en hel del remsor och det blev några nystan...



















Jag har tidigare provat att väva tuskaft med de här trasorna, men dom har varit svåra att slå ihop och det har inte blivit snyggt, nu har jag vävt en provbit i gåsögonväven och här funkar det jättebra!
Jag säger som jag säkert sagt tidigare... jag känner mig så nöjd, när det kan bli något av det som bara finns liggandes!


Idag har vi haft en riktigt fin dag, med vår i luften och sol och vindar har tagit bra på snön... nu hoppas vi att det fortsätter så ! Sist men inte minst... vill jag tacka för alla goa kommentarer i tidigare inlägg/ Irené 

5 kommentarer:

  1. Så fint det blir. Ja, gåsögon är bra att slå in hårda trasor i det har jag också märkt ha det gott hälsar lisbeth

    SvaraRadera
  2. Gåsögonmattor är trevliga att väva. Om trasorna känns hårda att väva av, så kan man tvätta dem så de blir mjukare. Det finns fortfarande fina färdigklippta trasor att köpa.
    Lycka till.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. En matta helt i vårens färger! Det blir snyggt med det melerade.

    SvaraRadera
  4. Så snyggt det blev i en gåsögon! Är sugen att prova men det kommer väl det med:)

    Ha det fint, Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Så snyggt du gör!

    Trevlig kväll!
    Agneta

    SvaraRadera